Wednesday, January 27, 2010

REDHA KUNCI KEBAHAGIAN HIDUP DAN KETENANGAN JIWA

Pejabat atau tempat kerja merupakan rumah kedua bagi mereka yang berkerjaya. Tidak kiralah kerja apa pun sama ada kerja di sektor awam atau di sektor swasta, semuanya menuntut kita meluangkan masa sekurang-kurangnya 9 jam di tempat kerja termasuk waktu makan tengahari Itu belum pun termasuk masa perjalanan ke tempat kerja dan pulang ke rumah. 24 jam sehari, sekurang-kurangnya 10jam di luar rumah (dalam jangkaan masa 30 minit tempoh perjalanan pergi dan 30 minit tempoh perjalanan balik.

Bagi saya yang travel Seremban – KL tiap-tiap hari, kebiasannya memakan masa hampir 14 jam di luar rumah! Memang jika difikirkan boleh mengundang stress! Bayangkanlah meninggalkan rumah, anak kecil dan bayi saya seawal 6 pagi yang masih gelap dan kembali dari rumah pun sudah gelap. Selepas waktu kerja saya hanya ada kira-kira 2 hingga 2 setengah jam untuk meluangkan masa bersama anak-anak dan suami sebelum masuk tidur pada pukul 10.30 malam kerana esok saya perlu bangun tidur awal! Selalulah dibiarkan rumah tidak berjaga, kerana mana sempat untuk mengemas itu-ini kerana saya tidak sanggup mengorbankan masa dengan anak-anak demi menjaga kekemasan rumah yang esoknya pun akan ditinggalkan juga untuk 14 jam selanjutnya! Saya hanya berdoa agar tidak ada ‘tetamu yang tidak diundang’ datang pada lewat malam hari bekerja. (Memang bunyinya macam ‘ kedekut’ dan ‘berkira’ masa. Tidak kisahlah apa orang kata)

Jika mula-mula dahulu pada pertengahan 2007 ketika awal-awal saya berpindah ke Seremban, acapkali saya stress dan saya rasa sudah sampai ke tahap ‘depressed’ ! Saya tidak nafikan bahwa keadaan jiwa saya yang amat-amat stress ketika itu adalah kerana saya tidak betul-betul redha dengan keadaan hidup saya yang memang memenatkan dengan jarak tempat kerja dan rumah saya yang agak jauh. Ditambah pula dengan suami juga yang terpaksa berulang alik Seremban – Melaka. Makanya dua-dua kami suami isteri kepenatan dan rumah tidak berkemas dengan sempurna. Anak sulung saya ketika itu yang amat-amat aktif selalu menjadi mangsa kemarahan saya kerana saya amat penat apabila tibanya ke rumah (Kasihan sungguh Nawwar. :( )

Selalu sampat lambat ke tempat kerja. Ditambah pula dengan keadaan sakit tulang belakang saya yang semakin teruk ketika mengandung anak kedua. Tuhan sahaja yang tahu perasaan saya yang selalu rasa bersalah dan sangkaan buruk saya terhadap pandangan orang dan sebagainya. Tidak saya nafikan memang terdengar-dengar sipi-sipi di telinga saya kata-kata menyindir seolah-olah diri ini terlalu memanjakan diri dengan sakit-sakit orang mengandung. Pandangan-pandangan sinis juga menyumbang ke arah stres dan bila jiwa stres badan pun mudah ditimpa sakit, bukan? (Mungkin hanya perasaan saya yang super-sensitif sehingga menjadikan saya over-conscious kepada pandangan orang)

Ketika jiwa saya stres dan badan saya sakit, keluarga sendirilah tempat saya bergantung dan tentunya mak dan abah sendirilah yang menjadi insan yang paling memahami selain daripada suami. Tiada orang lain yang dapat mendalami diri saya ketika itu kecuali keluarga terdekat yang memang melihat dengan mata kepada sendiri bagaimana payahnya pergerakan saya ketika diserang sakit belakang. Untuk bangun dari katil terpaksa ditarik tangan oleh suami. Saya menapak dan melangkah perlahan-lahan setapak demi setapak ke bilik air. Terkena saja air dingin di waktu pagi tambah menyakitkan saraf-saraf saya di betis, peha, pinggang dan belakang. Ditambah dengan betapa risaunya saya dengan perjalanan saya untuk ke stesen bas, beratur panjang untuk menaiki bas ekspres. Hendak melangkah naik ke atas bas pun, rasa sakit pinggang. Bantal untuk saya alas belakang di seat bas menjadi peneman ketika saya di pengakhiran mengandung tempohari. Turun dari bas pun payah. Terpaksa pula menahan teksi dari tempat turun bas ke pejabat. Aduh! Duit keluar laju macam air! Hati saya tisak keruan melihat jam, kerana kebiasaannya saya akan sampai lambat ke tempat kerja.

Kadang-kadang diwaktu itu saya rasakan bahawa orang-orang yang hanya mendengar pengaduan saya tentang sakit saya memandang serong terhadap cerita2 saya. Mungkin saya dilihat seperti suka membesar-besarkan cerita kacil untuk menagih simpati (Ah! Sekali lagi saya berperasaan sangka buruk begini! Ketika badan sakit, jiwap un mudah terusik dan saya terusan menjadi super sensitif)

Sebenarnya, hanya ’Seorang’ saja yang PALING memahami kita iaitu ALLAH TUHAN YANG MAHA MEMAHAMI DAN MAHA MENDENGAR.

Sekarang? Alah bisa tegar biasa. Alhamdulillah setelah hampir 3 tahun tinggal di Seremban, saya sudah menjadi biasa dengan keadaan hidup yang terkejar-kejar.
Dan kami telah dianugerahkan anak kedua bayi lelaki yang hampir berumur 7 bulan (ketika artikel ini ditulis) Sakit belakang saya masih ada, Cuma tidak sesakit ketika berbadan dua. Punch card saya masih ‘tercemar’ dengan warna merah, tetapi tidak banyak. (tidak sedasyat ketika mengandung!)

Suami seringkali menasihat agar jangan sesekali mengejar kesempurnaan di dalam semua aspek kerana kita akan end up kecewa. Kita juga tidak perlu bimbang dengan ’apa orang kata’. Kita sahaja yang lebih arif dan pakar tentang situasi hidup kita. Orang lain hanya boleh berkata dan bercakap itu ini tetapi yang mengharungi hidup kita adalah diri kita sendiri. Kita tidak sesekali boleh membeza-bezakan situasi dan masalah kita dengan orang lain. Jika untuk kebaikan seperti untuk menaikkan semangat, memanglah kita disarankan meniru atau mencontohi kejayaan orang yang telah berjaya. Tetapi kita tidak semestinya boleh mengaplikasikan teknik ’mencontohi’ itu dalam semua perkara di dalam hidup seharian. Kita juga perlu mengukur baju di badan sendiri dan mengenalpasti kebolehan dan kekurangan dalam hidup dan dalam diri sendiri. Apa yang penting dalam menjalani kehidupan kitaseharian adalah ketenangan dan kepuasan. Jika rumah berkemas, tetapi tidak cukup rehat dan tidak cukup tidur pun, apa gunanya, jika esok harinya pergi kerja mengantuk dan penat serta tidak tenang? Fikir-fikirkanlah.


Memang kita tidak dapat lari dari pandangan skeptikal segelintir orang yang merasa ’mereka boleh buat semua perkara’. Kita juga tidak dapat lari dari mendengar nasihat yang terlampau dari sesetengah orang yang merasakan ’mereka tahu dan pakar semua perkara’. Dengar sajalah nasihat mereka. Yang mana elok terima, yang kita rasa tidak tercapai tangan untuk kita terima, kita senyum sajalah. Tidak payah terlalu defensif, penat mulut nak berlawan kata. Senyum, senyum dan senyum. Lagipun mereka menasihat kerana ambil berat tentang kita. Cuma saya faham, memang penat mendengar celoteh orang sebegitu. Tidak mengapa, bukan kena bayarpun mendengar nasihat percuma, bukan?

No comments: