Friday, November 23, 2007

Dilema Wanita Berkerjaya


Sebagai seorang isteri dan ibu, saya kira isu ini tidak akan pernah lekang dari minda saya setiap hari saya pergi dan balik dari pejabat. Perkara inilah yang seringkali bermain-main dalam minda saya, sama ada untuk menjadikan isu sebagai satu 'masalah' atau untuk menghadapinya sebagai satu 'kenyataan hidup'. Err, tetapi kedua-dua 'masalah' atau 'kenyataan hidup' ini memanglah satu kenyataan yang memang mahu tidak mahu terpaksa dihadapi oleh berjuta-juta wanita seperti saya.

Setiap kali saya berhadapan dengan 'dilema wanita bekerjaya' ini, suami saya selalu berpesan supaya saya tidak selalu memikirkan tentang setiap kesulitan yang dihadapi, tetapi hanya memfokuskan pemikiran untuk menghadapi sesuatu perkara itu, to take one thing at one time. Namun seringkali saya katakan balik pada suami bahawa saya memang tidak dapat memisahkan keluarga dan kerjaya dalam satu masa, kerana saya berasa bersalah pada kedua-duanya setiap ketika. Mana tidaknya setiap kali bayi kami tidak sihat dan memerlukan penjagaan rapi daripada saya, terasa bersalah saya terpaksa mengambil cuti kecemasan dan meninggalkan kerja. Dan esok hari apabila saya kembali bertugas, terasa bersalah pula saya meninggalkan bayi comel saya yang memang masih menyusu badan itu di tangan orang lain.

Oh Tuhan! Beginikah rasanya mother guilt feeling itu...

PS: Saya terjumpa artikel menarik tentang dilema wanita bekerja ini untuk dikongsi bersama yang saya temui di laman web YADIM.

http://www.yadim.com.my/Wanita/WanitaFull.asp?Id=111

2 comments:

Anonymous said...

:D

Anonymous said...

awak sepatutnya menulis blog dari dulu lagi.....hehehehe, ada copy tak email dulu2 :-)